کوهیاران

موسسه فرهنگی ورزشی دوستداران  قله ها و طبیعت (کانون کوه) گزارش برنامه صعود قله دماوند از یال شمالشرقی شرح گزارش برنامه                   &nb

آخرین اخبار

اخبارگردشگری

تازه های دنیای گردشگری

گزارش برنامه صعود قله دماوند

موسسه فرهنگی ورزشی دوستداران  قله ها و طبیعت (کانون کوه)

گزارش برنامه صعود قله دماوند از یال شمالشرقی

شرح گزارش برنامه

بنام یگانه مهربان

کوه دماوند در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان استان مازندران قرار دارد و جاده توریستی هراز که تهران را به مازندران متصل می‌سازد از نزدیکی آن عبور می‌کند.

قله دماوند به ارتفاع ۵۶۱۰ متر، بعنوان بام ایران و با شهرتی جهانی یکی از منحصربفردترین جاذبه‌های طبیعی ایران بشمار می‌رود. همچنین بلندترین شیب را در بین قله‌های آتشفشانی دنیا دارد که این کوه را در رده دوازدهم بلندترین قله‌های دنیا از نظر ارتفاع نسبی قرار می‌دهد.

در عین حال دماوند بعنوان بلندترین قله مخروطی جهان کم‌گذرترین قله مخروطی جهان توسط کوهنوردان خارجی به‌ شمار می‌رود.

مسیرهای اصلی صعود به قله :

۱) مسیر جنوبی: روستای پلور-جاده لار بارگاه سوم- یال جنوبی قله دماوند

۲) مسیر غربی : روستای اسپیداران- پناهگاه سیمرغ-یال غربیقله دماوند

۳) مسیرشمال شرقی: روستای ناندل، گردنه سر – پناهگاه تخت فریدون- یال شمال شرقی- قله دماوند

4) مسیرشمال شرقی: روستای حاجی آباد ( مسیر کوتاه تر ) یال شمال شرقی- قله دماوند

5) مسیر شمالی:روستای ناندل- یال شمالی- قله دماوند

مسیر جنوبی راحت ترین مسیر می باشد.

مسیر شمال شرقی زیبا ترین مسیر می باشد.

پوشش گیاهی منطقه : خاکشیر تلخ کوتوله ، پیرسنبل، قدومه پرشاخه، جعفری فرنگی معطر

گزارش برنامه صعود به قله دماوند جبهه شمال شرقی

روز پنجشنبه در تاریخ 19/05/1402 طبق برنامه گروه ساعت 3و نیم از میدان توحید کرج همراه 15 نفر از همنوردان با دو دستگاه مینی بوس به سمت تهران حرکت نمودیم و 3 نفر از دوستان در ایستگاه آزادی تهران به تیم ملحق شدند. در نهایت و پس از تکمیل شدن تمامی اعضا تیم،  از تهران به سمت آمل حرکت و وارد جاده هراز شدیم. پس از عبور از پلور، گزنک، تونل وانا، بایجان و پاسگاه، در سمت چپ جاده خروجی روستای ناندل قرار داشت. بعد از پاسگاه بایجان و عبور از تونل شماره ۸ در سمپ چپ تابلویی در اول مسیر وجود دارد که نوشته شده به سمت خانه کوهنورد ناندل. در ساعت 10 صبح به روستای ناندل رسیدیم.

برای رسیدن به گوسفندسرای گردنه سر، یعنی ابتدای مسیر شمال شرقی ( از ناندل ) با هماهنگی با آقای صالحی (مسئول خانه کوهنورد ناندل) از نیسان استفاده شد و بعد از حدود یک ساعت نیسان‌سواری به گوسفندسرای گردنه سر در ساعت 12 و نیم ظهر رسیدیم.

پس از سپردن بار و وسایل اضافی (چادرها) به قاطرها، معارفه انجام شد و پس از صحبت های سرپرست و اعلام نکات مهم، پیمایش روز اول با سرقدمی منیژه خان وردی لو در ساعت 13 ظهر آغاز شد. بیشتر طول مسیر تا چمن مخمل, پاکوب بود و تیم با ریتم ملایمی پیش میرفت و هر یک ساعت توقفی حدود 5 دقیقه داشتیم تا سطح انرژی افراد تیم به خوبی حفظ شود.

ساعت 17 عصر در چمن مخمل، برای استراحت و صرف ناهار به مدت 25 دقیقه، توقف داشتیم.

ساعت 19 وربع به پناهگاه تخت فریدون رسیدیم. پناهگاه تخت فریدون در ارتفاع ۴۳۸۸ متری در لبه یال یخچال یخار قرار دارد و حدود ۲۰ نفر گنجایش دارد. اطراف پناهگاه فضای مناسب برای برپا کردن چادر محیا می‌باشد، که اعضای تیم ما همگی چادر زدند. پس از استراحت و صرف شام مختصر، و آماده کردن کوله های یکروزه (کوله حمل)، طبق تصمیم سرپرست و مسئول فنی تیم، قرار شد ساعت 4 و نیم صبح دوستان برای صعود آماده باشند.

روز دوم در ساعت 4 و 40 دقیقه صبح حرکت به سمت قله از کنار پناهگاه تخت فریدون با 17 نفر آغاز شد. یکی از اعضا تیم به دلیل حال نامساعد جسمی، از صعود انصراف داد که طبق تصمیم سرپرست و فنی، در محل جانپناه و چادرها، باقی ماند.

مسیر پاکوب بالای پناهگاه را ادامه دادیم و به یال یخچال یخار رسیدیم. بعد از عبور از یال یخار به زیر بام برفی رسیدیم. مسیر رفته رفته پر شیب میشد.

به بام برفی که رسیدیم مسیر دو جبهه شمالی و شمال شرقی تلاقی می‌کنند.

در طول مسیر استراحت های چند دقیقه­­ای، با توجه به شیب و سختی مسیر داده میشد که سبب تجدید قوا و انرژی افراد تیم میشد. درنهایت با ریتمی متعادل و سرقدمی عالی و اصولی مربی کاربلد تیم خانم الهام مشفق و مدیریت عالی سرپرست تیم آقای مجید عربی، در ساعت 12 و 45 دقیقه، قدم بر بام ایران نهادیم. تمامی افراد تیم شور و شوقی وصف ناشدنی و حس و حال فوق العاده ای داشتند. حال جسمی و روحی تمامی دوستان خوب و عالی بود و با شادی به ثبت تصاویر زیبای مناظر اطراف قله و عکاسی مشغول شدند. لازم به ذکر است که پس از رسیدن تیم به قله، تیم جبهه شمالی نیز صعود کردند و پس از دیدار با دوستان عزیز تیم شمالی، عکس دسته جمعی با همنوردان تیم شمالی هم انداخته شد.

پس از توقف 35 دقیقه ای روی قله، در ساعت 13 و 20 دقیقه، فرود انجام شد و افراد تیم با انرژی و حال خوب ناشی از صعود موفق، به سمت پناهگاه راهی شدند. ساعت 18 و30 دقیقه، به محل کمپ و چادرها رسیدیم.  شب دوم، برای اکثر همنوردان شبی با آرامش و همراه با خواب و استراحتی راحتتر نسبت به شب قبل صعود بود. صبح روز سوم، پس از جمع آوری چادرها و انتقال بار اضافی به قاطرها، در ساعت 8 و 40 دقیقه صبح، حرکت و فرود به سمت پایین آغاز شد. ساعت 12 و ربع، به گردنه سر رسیدیم و مجددا سوار بر نیسان به سمت روستای ناندل حرکت کرده و پس از ملحق شدن دوستان تیم جبهه شمالی و بار زدن کوله ها روی مینی بوس، ساعت 14 به طرف جاده هراز حرکت کردیم. در بین راه، استراحتی کوتاه برای صرف بستنی و هندوانه داشتیم، و در نهایت پس از پیاده کردن دوستان تهرانی در مسیر، در ساعت 21 شب به کرج رسیدیم و  بدین ترتیب سفر صعود شیرین به دماوند جان، با یاران و همنوردان عزیز باشگاه کانون کوه به پایان رسید.

مطالب مرتبط:

قله اورست

اورست بام دنیا

قله K2

کی2 دومین قله بلند جهان .